امروز : یکشنبه سی ام اردیبهشت 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

آیت الله اعرافی در دیدار با رئیس دانشگاه صنعتی قم: در بین الملل سازی آموزش عالی کشور ضعف داریم

سه شنبه بیست و هشتم خرداد 1398 ساعت 12:25 ق ظ
آیت الله اعرافی در دیدار با رئیس دانشگاه صنعتی قم: در بین الملل سازی آموزش عالی کشور ضعف داریم
 آیت الله اعرافی در دیدار با  رئیس دانشگاه صنعتی قم  با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بین المللی بودن شهر مقدس قم اظهارکرد: امروز  با ظرفیت ارزشمند حضور دهها هزار طلبه خارجی همراه با خانواده هایشان از 120 ملیت در شهر قم، می طلبد که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قم رویکرد و نگاه بین المللی در جذب دانشجویان خارجی داشته باشند.
در این دیدار دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به پتانسیل های دانشگاه صنعتی قم از جمله اساتید و کارکنان جوان و باانگیزه و دانشجویان نخبه و انقلابی رفع مشکلات صنعتی و اجتماعی را از اهداف اصلی این دانشگاه دانست و افزود: با توجه به اینکه دغدغه مسئولین  این دانشگاه کارآفرینی و ایجاد بازار کار برای دانشجویان است،برنامه های خاص فرهنگی نیز برای دانشگاهیان صنعتی قم بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص ما نیازمند کمک و حمایت های حوزه های علمیه هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه شهر مقدس قم پایتخت دینی کشور و حتی  جهان محسوب می شود،ما موظف هستیم که برنامه های فرهنگی تدوین شده ای را برای کشورداشته باشیم. در این بین دانشگاه صنعتی قم در اجرای طرح تربیت مربی حجاب و عفاف پیش قدم شده است که با انعقاد تفاهم نامه فی مابین دانشگاه صنعتی قم و حوزه علمیه، می توان این مهم را عملی ساخت.
دکتر رضایی نور وحدت حوزه و دانشگاه را بسیارمهم قلمداد کرد و گفت: در این خصوص طالب این هستیم که با تاسیس دفتر حوزه و دانشگاه در دانشگاه صنعتی قم ،بیش از پیش از ظرفیت های حوزه علمیه در تربیت مهندسانی ولایی ، اخلاق مدار و متخصص استفاده کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه  به حضور مستقیم بنده در سالهای گذشته در جامعه المصطفی و امروز که در هیئت امنای آن حضور دارم، همچنین سفرها و مأموریت های بین المللی که به کشورهای مختلف جهان داشته ام، ازهمان سالها موضوع فعالیت بین المللی دانشگاه های قم را مطرح کرده ام، اما هیچگاه تحقق پیدا نکرد و هیچکدام از مراکز آموزش عالی حاضر در قم نسبت به این ضرورت گام برنداشتند.
آیت الله اعرافی ادامه داد: امروز که چنین ظرفیتی در دانشگاه صنعتی قم فراهم شده است تا با موافقت وزارت علوم اقدام به پذیرش دانشجویان خارجی  صورت گیرد، این اتفاق مهم نه تنها برای قم، بلکه برای نظام آموزشی کشور ارزشمند است  .
عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: اگر چه آموزش عالی کشور نتوانسته  آن طور که شایسته است در عرصه بین الملل نقش آفرینی مطلوبی داشته باشد، اما دانشگاه صنعتی قم با توجه به موقعیت استراتژیک استان در کشور به بهترین شکل ممکن می تواند نسبت به پذیرش طلاب خارجی و حتی خانواده آنها اقدام کند.
وی گفت: امروز بیش از 10 هزار طلبه سطوح عالی در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند و قریب به 6 هزار دانشجو در مراکز حوزوی مشغول به فراگیری علوم و معارف اسلامی می باشند.
آیت  الله اعرافی تصریح کرد: مراکز آموزش عالی قم می توانند مصداق و الگوی واقعی وحدت حوزه و دانشگاه باشند و الگوی علمی و عملی برای کل کشور باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: از دیرباز تا کنون طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی و مدارس علمیه علاقه مند به آموزش های صنعتی در قم هستند اما تمایلی از سوی مراکز آموزش عالی نبوده است . ما آمادگی آن را داریم نه تنها در بحث اعزام دانشجو بلکه در عرصه تدریس علوم و معارف اسلامی تا آن جایی که میسر باشد در فضای آموزش عالی قم به ویژه دانشگاه صعنتی قم مشارکت و فعالیت داشته باشیم.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به مسیر حرکت آموزش عالی کشور  در بعد از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: به حمدالله طی این 30- 40 سالی که پشت سر گذاشته ایم، سیستم آموزش عالی کشور مسیر رو به رشدی را طی کرده است و تحول علمی را رقم زده است، اما کماکان خلاهایی وجود دارد.
آیت الله اعرافی در ادامه به موضوع دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه اسلامی دارای سند است و در ابعاد مختلفی  قابل بحث است . دانشگاه اسلامی در موضوعات فلسفی و کلامی دارای خلأ است.
امام جمعه قم در پایان آمادگی کامل حوزه های علمیه را برای همکاری با دانشگاه صنعتی قم اعلام کرد.










 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود