امروز : شنبه بیست و نهم اردیبهشت 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

اقدامات اولیه جهت ارتباط گسترده تر دانشگاه صنعتی قم با مراکز نوآوری

شنبه هجدهم خرداد 1398 ساعت 1:15 ب ظ
اقدامات اولیه جهت ارتباط گسترده تر دانشگاه صنعتی قم با مراکز نوآوری
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: مسئولین دانشگاه صنعتی قم در راستای کسب تجربه و هم افزایی بیشتر از مراکز شتابدهی نوآوری پارک پردیس بازدید کردند. در این رابطه واحد روابط عمومی مصاحبه ای را با دکتر روزبه رجبی مدیر ارتباط با صنعت و کارآفرینی صورت داده است.
با سلام و احترام. لطفا در خصوص این بازدیدها توضیحات لازم را بفرمایید.
با سلام و خسته نباشید. با توجه به رویکرد جدید مدیریت ارتباط با صنعت و کارآفرینی در راستای کسب تجربه و هم افزایی بیشتر، مسئولین دانشگاه صنعتی قم از کارخانه نوآوری آزادی، خانه نوآوری تهران، پارادایس هاب بازدید کردند.
هدف از این بازدیدها چه بوده است؟
با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی قم یک دانشگاه در حال توسعه است، خواستیم ضمن آشنایی دقیق تر با زیست بوم فناوری و نوآوری کشور،تجربه های جدیدتر کسب نموده و اقدامات اولیه جهت ارتباط بیشتر و هم افزایی بیشتر دانشگاه با این مراکز صورت گیرد.
پارادایس هاب کجاست و چه امکاتاتی را برای دانشجویان و اساتید صاحب ایده دارد؟
پارادایس هاب یک فضای کار اشتراکی برای استارتاپ ها است. در پارادایس هاب امکاناتی نظیر میز کار، کافی شاپ رایگان، وای فای و … به استارتاپ ها ارائه می شود. در پارادایس هاب کارگاه هایی برگزار می شود که افراد حاضر در فضای کار اشتراکی می توانند در آن ها شرکت کرده و از محتوای آن بهره مند شوند.
 لطفا در خصوص کارخانه نوآوری آزادی توضیح دهید و به نظرتان چه خدماتی را می تواند به دانشجویان ارائه دهد؟
کارخانه نوآوری آزادی، بزرگ‌ترین مرکز استقرار استارتاپ‌ها در خاورمیانه می باشد که در فضایی به مساحت 18 هزار  و 500مترمربع در غرب پایتخت واقع شده است. کارخانه نوآوری با دارا بودن 10 سوله به مساحت 10 هزار مترمربع و همچنین 4500 مترمربع ساختمان اداری و ایجاد واحدهای خدماتی شامل فضای کاری مشترک، اتاق جلسات متعدد، سالن همایش، باشگاه ورزشی، رستوران و کافی‌شاپ، محلی مناسب برای تمرکز استارتاپ‌های کشور و شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر است. همچنین با استقرار تابلوی معاملات بورس در برج نوآوری، امکان ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها و ورود به بازار بورس مهیا خواهد شد. سوله‌های این کارخانه نیز با توجه به نیاز مراکز نوآوری مستقر در آن، مورد بازسازی و تغییر قرار گرفت.
در تابستان 97 کارخانه نوآوری به پروژه ملی تبدیل و به عنوان اولین شعبه پارک فناوری پردیس معرفی شد تا عناصر وجودی این زیست بوم به سمت کامل شدن سوق پیدا نماید. این اقدام سبب می شود تا بخشی از تسهیلات و قوانین حاکم بر پارک‌های فناوری و مناطق آزاد تجاری نیز شامل فعالیتهای تحقیقاتی استارتاپهای مستقر در کارخانه شود.
دفتر ارتباط با صنعت تاکنون چه  بسترهایی را برای اشتغال زایی و تبدیل ایده به عمل برای دانشجویان و اساتید فراهم کرده است؟
دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی قم تاکنون طرح‌های مختلفی را به منظور ارتباط هر چه بیشتر دانشجویان و اساتید  با صنعت اجرا کرده است. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین دانشگاه و صنایع مختلف، تأسیس مرکز نوآوری دانشگاه و پذیرش طرح‌های فناورانه با مشارکت تیم‌هایی از اساتید و دانشجویان دانشگاه، اجرای طرح همیار صنعت به منظور ارتباط بیشتر دانشجویان دانشگاه با صنایع مختلف و انتقال نیازهای متقایل دانشگاه و صنعت از جمله این برنامه‌ها بوده است. یکی از حوزه‌هایی که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، فراهم کردن زمینه‌ی رشد ایده‌های فناورانه دانشجویان و ایجاد بستر مناسب در زمینه‌ی کارآفرینی و رشد کسب و کارهای نوپا است که با توجه به استقبال زیاد دانشجویان و اساتید برنامه ریزی های لازم در این خصوص در حال انجام می باشد.
برنامه‌های آتی دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه چیست؟
دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه با تیم اجرایی جدید در نظر دارد طرح‌های جاری را با افزایش بهره وری ادامه دهد. در حوزه‌ی کارآفرینی این مرکز با تدوین برنامه‌ی سه‌ماهه به بررسی مدل‌های مختلف به منظور فعال‌تر شدن دانشگاه در زمینه‌ی پرورش ایده‌های دانشجویان، گسترش و حمایت از کسب و کارهای نوپا و فناورانه پرداخته است. اصلاح ساختار و فرایندهای مرکز نوآوری، کمک به رشد و توسعه فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی، ایجاد فضای کارآفرینی در میان دانشجویان، برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف، برگزاری رویدادهای فناورانه، راه‌اندازی فضای کار اشتراکی ، بازنگری و توسعه طرح همیار صنعت، ارتباط بیشتر با صنایع و بنگاه های اقتصادی استان و کشور، شرکت در رویدادهای منطقه ای و ارتباط نزدیک تر با مراکز توسعه فناوری کشور از جمله برنامه‌های آینده‌ی این دفتر است.
 


   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود