امروز : چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت 1403
اخبار

اخبار


اخبار دانشگاه

دکترسلیمانی استاد هیات علمی دانشگاه صنعتی قم:جامعه دانشگاهی باید راهگشای مشکلات کشور باشند

سه شنبه هفتم خرداد 1398 ساعت 1:49 ب ظ
   دکترسلیمانی استاد هیات علمی دانشگاه صنعتی قم:جامعه دانشگاهی باید راهگشای مشکلات کشور باشند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: با توجه به ارتقای رتبه علمی دکتر سلیمانی استاد هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه صنعتی قم از استادیاری به دانشیاری،خبرنگار واحد روابط عمومی ضمن عرض تبریک، مصاحبه ای را با وی ترتیب داده است.متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است:
با عرض سلام خسته نباشید، لطفا خودتان را معرفی کنید.
با سلام .مهدی سلیمانی هستم. متولد سال 1361 و فارغ التحصیل از دانشگاه صنعتی شاهرود.
 تاکنون چه دروسی را تدریس کرده اید؟
در دانشگاه های سمنان،شاهرود،پیام نور،دامغان، صنعتی قم و ... فیزیک جامد،ابررسانایی،کامپیوتر2،فیزیک 2و1 و سایر دروس مربوط به رشته ام را تدریس کردم.
بیشتر در چه زمینه ای کارهای پژوهشی انجام داده اید؟
بیشتر در زمینه نانو ساختارها فعالیت می کنم.البته فعالیت در این زمینه مستلزم کارگروهی است.کارهای مربوط به محاسبات دقیق را همکاران رشته علوم ریاضی برعهده دارند و کارهای مربوط به فیزیک را بنده انجام می دهم.به نظرم در تحقیق و پژوهش باید کار را به صورت تیمی انجام داد. اول باید مشکلات  و نیازهای کشور را شناسایی کرد و براساس آن اولویت بندی نمود، چرا که جامعه دانشگاهی باید راه گشای مشکلات کشور باشند و سپس تیم های تخصصی تشکیل داد با این کار هم سرعت در پژوهش بالا می رود و مهمتر اینکه هرکس در زمینه تخصصی خودش کار را پیش می برد.
برای یک پژوهش مفید و کاربردی چه کارهایی باید انجام شود؟
برای دستیابی به یک پژوهش مفید و کاربردی اول باید با پایگاه داده ها آشنا شویم. می بایست اطلاعات اساسی را خوب بشناسیم. با مجلات علمی رشته مان آشنایی کامل داشته باشیم .مقاله های مورد نظر را با کلمات کلیدی درست پیدا کنیم. بدون کلمات کلیدی نمی توان به خوبی منابع را جستجو کرد. بنده خودم چند کلید واژه درست را پیدا می کنم و به کمک آن مقالات متنوعی را استخراج می کنم.معمولا از 100مقاله ای که استخراج می کنم،4تا 5مقاله بهتر را مورد بررسی قرار می دهم . به طور کلی انتخاب یک مقاله دارای چند مرحله است، اول پالایش که به وسیله مطالعه سریع صورت می گیرد و سپس محاسبات دقیق.
برای دانشجویان نحوه ارتقای رتبه علمی اساتید جالب است،لطفا در این خصوص توضیحاتی را بفرمایید؟
برای ارتقای علمی اساتید یک آیین نامه مخصوص وجود دارد که دارای 4بخش است. آموزش ،فرهنگی، پژوهش و اجرایی که براساس فاکتورهای آن امتیاز دهی می شود و سپس ارتقای رتبه علمی صورت می گیرد.
بخش فرهنگی مربوط به مهارت افزایی ها در زمینه دینی و فرهنگی اساتید می باشد.آموزش که بیشتر مربوط به نحوه تدریس اساتید می شود.بخش پژوهش هم مربوط به مقالات علمی است که برای مقالات با توجه به کیفیت آن از 1تا 7 می تواند امتیاز بگیرد.
بخش اجرایی هم مربوط به حضور اساتید در دانشگاه و فعالیت های پژوهشی ، انجام امور محوله و ... می باشد که این موارد در یک کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد و ارتقای رتبه علمی انجام می شود.
به عنوان دانشیارگروه فیزیک مهندسی دانشگاه صنعتی قم، چه برنامه های پژوهشی برای این رشته دارید؟
با توجه به حضور برخی دانشجویان علاقمند به تحقیق و پژوهش و با توجه به علاقمندی خودم با کمک دانشجویان پروژه تحقیقاتی در خصوص بررسی و شبیه سازی نانو ساختارهای نیم رسانا جهت پیدا کردن ویژگی های بهینه جذب نور برای ساخت حسگر های نوری در دست اقدام است. درحال حاضر 2گروه دانشجویی همراه با من در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند که پس از اتمام پروژه نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
 
 
 
   
ورود کاربران
ثبت نام بازنشانی رمز ورود