امروز : پنجشنبه نوزدهم مهر 1403
معاونت دانشجویی

معاونت دانشجویی


درباره خدمات مرکز مشاوره

درباره خدمات مرکز مشاوره 

مواجهه با مسائل مختلف زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی، مذهبی، حقوقی و .... اغلب چالش برانگیز و همراه با احساس نارضایتی، سردرگمی، اضطراب، استیصال و درماندگی است. همه ما به تجربه دریافته ایم که به تنهایی قادر به ساماندهی مسائل مختلف زندگی نیستیم. گاهی ممکن است به منظور حل مشکل، از راهنمایی خانواده، دوستان و اطرافیان بهره مند شویم، اما دریافت کمک تخصصی، کنترل بهتر و سریع تر مشکل را با احتمال خطای کمتر میسر می سازد.

. ورود به دانشگاه و شروع دوره دانشجویی، به دلیل تغییرات عمده ای که درعرصه های مختلف زندگی برای فرد به وجود می آورد، معمولا تنش آور است و گاهی ممكن است دسترسی نداشتن به منابع حمایتی مطمئن، بحران هایی را برای دانشجو بوجود آورد

مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه صنعتی قم، با توجه به ضرورت های فوق و با هدف کمک به چنین مواردی در آبان ماه سال 89  به عنوان مدیریتی مستقل فعالیت خود را در مجموعه معاونت دانشجویی – فرهنگی آغاز نمود و در حال حاضر خدماتی را در زمینه مشاوره، روانشناسی، ، مددكاری و بهداشت روان به دانشجویان و كارمندان دانشگاه ارائه می دهد.فعالیت های مرکز مشاوره را می توان به دو بخش :

الف، مشاوره و درمان

ب، بهداشت روان

تقسیم کرد. در بخش مشاوره ودرمان، متخصصان و کارشناسان روانشناسی، مشاوره، و مددکاری آماده اند تا مراجعان را برای دستیابی به شرایط ذهنی و روانی مناسب تر و بانشاط تر یاری دهند. خدمات مشاوره به صورت مشاوره حضوری، مشاوره تلفنی  انجام می شود. پاسخ هایی که در اینجا به برخی پرسش های متداول ارائه شده، شما را با ماهیت خدمات مشاوره بیشتر آشنا می کند.
در بخش بهداشت روان نیز خدماتی ا ز قبیل تدوین و انتشار بروشور، سی دی، کتاب، کتابچه، برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی، انجام می پذیرد. تهیه اقلام منتشر شده با مراجعه حضوری یا پرینت از سایت امکان پذیر است.

پرسش های متداول:

مشاور کیست؟
در مشاوره چه اتفاقی می افتد؟
مشاوره به حل چه نوع مشکلاتی کمک می کند؟
آیا اطلاعات مشاوره محرمانه می ماند؟

مشاور کیست؟

گروهی از متخصصان آموزش دیده و مشاوران با تجربه که به منظور کمک به افراد با طیف وسیعی از مشکلات، دوره دیده اند، در مرکز مشغول ارائه خدمات هستند.

این گروه از متخصصان شامل، ، روانشناس، مشاور و مددکار می باشند. روانشناس با افکار، نگرشها، احساسات و رفتار سروکار داشته و هم چنین، متخصص در آزمون های روانشناختی است. مشاوران با رویکردی فردی یا گروهی، زمینه را برای ایجاد تغییراتی مثبت در فرد فراهم می کنند( از جمله، شروع یک مطالعه یا شروع صحبت صادقانه با دوستان و ....) و درباره مسائل تحصیلی، عاطفی، خانوادگی، مذهبی، ارتباطی، حقوقی وغیره ... به شما مشاوره می دهند. مددکاران، بیشرین آشنایی را با منابع حمایت اجتماعی دارند.

در مشاوره چه اتفاقی می افتد؟

مشاوره به معنی پند و اندرز دادن نیست، مشاور به دنبال این است که به شما کمک کند تا بر مسائلی که شما را نگران کرده یا به زحمت انداخته، تمرکز کنید و به درک روشنی از آنها برسید. نقش مشاور حمایت کردن، درک کردن، گوش دادن و پاسخ دادن بدون قضاوت و انتقاد است. او به ارزش ها، انتخاب ها و سبک زندگی شما احترام می گذارد. او کمک می کند تا احساساتتان را بشناسید و در مواردی، آنچه را که در لایه های زیرین مشکلات کنونی شما وجود دارد، شناسایی کنید. او می تواند در تصمیم گیری ها، انتخاب ها یا تغییراتی که به نفع تان است، شما را یاری کند.

مشاور به حل چه نوع مشکلاتی کمک می کند؟

مشاور به حل اکثرمشکلات شخصی، ارتباطی یا هویتی کمک می کند؛ از جمله، اضطراب، استرس و افسردگی، مشکلات ارتباطی و خانوادگی، مشکلات جنسی و مسائل هویتی. مشاوره هم چنین، می تواند به حل مشکلاتی مانند، سازگاری با فرهنگ جدید، مقابله با شرایط دشوار، تصمیم گیری ها و انتخاب های سخت و یا مشکلات خاص مانند اعتیاد، کمک کند.صبر نکنید تا مشکلات، بزرگ و جدی شوند ـــ ما ترجیح می دهیم که وقتی مشکلاتتان خفیف هستند، به ما مراجعه کنید، طوری که، بتوان مشکل را سریع تر حل کرد

محرمانه بودن مشاوره

مطالبی که شما در اولین جلسه و در طی جلسات مشاوره مطرح می کنید، محرمانه است. در شرایط عادی، هیچ چیز، به کس دیگری، خارج از مرکز، بدون اجازه صریح شما، باز گو نمی شود. ندرتا، شرایطی وجود دارد که ما این حق را بر خود محفوظ می دانیم که محرمانه بودن را زیر پا بگذاریم. این موقعیت ها، فقط مواردی را شامل می گردد که مشخص شود، خطری جدی سلامت شما یا دیگری را تهدید می کند.

لطفا اگر سوالی در این زمینه دارید، با ما تماس بگیرید. اطلاعات مبتنی بر واقعیتی که در فرم اولیه مشاوره و سپس در جلسات مشاوره ارائه می دهید، ممکن است، درقالب آمارهای بدون نامی، درباره استفاده از خدمات مرکز، گرد آوری شود.

درمواردی، جهت ارزیابی عملکرد مرکز و بررسی نظرات مراجعه کنندگان به مرکز، ممکن است پرسشنامه هایی، از طریق پست یا حضوری در اختیار شما قرار گیرد. شما می توانید این پرسشنامه ها را با نام یا بدون نام تکمیل کنید.