امروز : دوشنبه بیست و سوم مهر 1403
مدیریت پژوهشی و فناوری

مدیریت پژوهشی و فناوری


وظایف مدیر امور پژوهشی

شرح وظایف مدیر امور پژوهشی به قرار زیر می­باشد:

  • دبیری شورای پژوهشی دانشگاه و تنظیم و تدوین مصوبات این شورا
  • انجام بررسی­های لازم برای شناخت نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه با توجه به نیاز­های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از طریق گردآوری و محاسبه شاخص­ها و معیارهای مربوط و اتخاذ تصمیم در مورد فعالیت­های پژوهشی
  • بررسی طرح­های تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده توسط اساتید از نظر کیفیت و هزینه­های پیش­بینی شده
  • تهیه و تنظیم و جمع­آوری آمار و اطلاعات پروژه­های انجام شده و در دست اجرا و ارسال آن به مراجع ذیربط
  • تامین امکانات تجهیزاتی و وسایل و لوازم مورد نیاز پروژه­ها با کمک واحدهای مربوطه
  • انجام کلیه امور مربوط به انعقاد قراردادهای تحقیقاتی و اقدام در خصوص اجرای آنها
  • برقراری ارتباط با قطب­های علمی، صنعتی، و اقتصادی مملکت به منظور شناخت طرح­های تحقیقاتی و آموزشی و نیروهای تخصصی مورد نیاز آنها
  • معرفی امکانات علمی، تحقیقاتی و توانی­های بالقوه دانشگاه به صنایع
  • جمع­ آوری طرح­های متناسب علمی و صنعتی صنایع جهت استفاده دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی
  • انجام امور مربوط به پروژه­ها
  • شناخت دوره­های تخصصی کوتاه مدت و بلند مدت مورد نیاز بخش­های صنعتی کشور
  • همکاری با سازمان­ها و شرکت­ها در حهت انجام آزمایش­های صنعتی-تحقیقاتی با توجه به ضوابط مورد عمل
  • ترتیب بازدید مسئولین بخش صنایع کشور از دانشگاه و بالعکس با هماهنگی واحدهای مربوطه
  • دعوت از محققین و دانشمندان کشورهای مختلف برای شرکت در کنفرانس­ها و سمینارهای علمی- پژوهشی در دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط
  • همکاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیت­های پژوهشی دانشکده­ها و واحدهای مختلف تحقیقاتی و اجرایی
  • انجام بررسی­های لازم در زمینه تغییر یا توسعه برنامه­های پژوهشی به منظور تطبیق با نیازهای جامعه
  • ارزشیابی پیشرفت فعالیت­های پژوهشی دانشگاه و تهیه گزارش سالیانه
  • تهیه و تنظیم برنامه­های پژوهشی در قالب ­های مصوب
  • بررسی و پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز واحدهای پژوهشی با توجه به برنامه­های تعیین شده
  • برگزاری سمینارها و کنفرانس­های علمی و برنامه­ریزی و هماهنگی برای ارائه مقالات علمی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه در کنفرانس­های علمی بین­المللی و منطقه­ای خارجی
  • برنامه­ریزی و همکاری با اعضای هیات علمی در انتشار تالیفات و کتب ترجمه شده
  • برنامه­ریزی و نظارت بر مجلات علمی- پژوهشی دانشگاه
  • انجام امور مربوط به بورسیه­ها، فرصت­های مطالعاتی و سفرهای علمی و نظارت به امور تحصیلی اعضای هیات علمی با هماهنگی دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین­الملل دانشگاه
  • برقراری ارتباط با اساتید و صاحب نظران و متخصصان و ترغیب آنان جهت ارائه مقالات، ترجمه و تالیفات علمی جهت بررسی و نشر در مجلات علمی و فنی دانشگاه­ها.
  • تشکیل کمیته­های همکاری علمی-صنعتی با سازمان­های مختلف و واحدهای صنعتی
  • انجام امور مربوط به همکاری­های علمی و تحقیقاتی با بخش صنایع کشور
  • برقراری ارتباط با صنایع و کارخانجات برای عقد قرارداد در مورد طرح­های علمی و تحقیقاتی به منظور تقویت ارتباط صنعت با جامعه
  • برنامه­ریزی و سیاست گذاری در خصوص کارآموزی دانشجویان
  • تشویق اعضای هیات علمی برای اجرای پژوهش­های کاربردی و فن بازاریابی پژوهش
  • برنامه­ ریزی در خصوص اشاعه فرهنگ کارآفرینی در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان
  • برگزاری کارگاه­های آموزشی در زمینه ترویج کارآفرینی و آشنایی دانش­آموختگان با مفهوم کارآفرینی
  • ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در زمینه کارآفرینی برای اعضای هیات علمی به دانشجویان و دانش­آموختگان
  • حمایت از کارآفرینان به عنوان الگو برای دانشجویان
  • هدایت دانشجویان برای کاربردی نمودن تخصص خود
  • آشنا نمودن دانشجویان به کلیه زمینه­های شغلی موجود در جامعه
  • همفکری با مدیران گروه­های آموزشی به منظور ترغیب آنها به تاسیس دوره­های میان رشته­ای کاربردی
  • برگزاری دوره­ها و سمینارهای کوتاه مدت برای افزایش دانش کاربردی
  • انجام مکاتبات و امور مربوط به معرفی دانشجویان به ادارات و دستگاه­های مختلف برای انجام دوره کارآموزی و کارورزی در چهارچوب مقررات
  • شناسایی واحدهای صنعتی و تولیدی و معرفی آنها به دانشگاهیان
  • ایجاد اشتغال دانش­آموختگان دانشگاهی
  • تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی-کاربردی
  • توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط دانش محور
  • تسهیل در انتقال دانش و تکنولوژی از مراکز دانشگاهی به دیگر مراکز جامعه
  • انجام بررسی و اقدامات لازم در امر پاسخگویی به نیازهای جامعه در مراکز علمی و کارآفرینی
  • انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق