امروز : چهارشنبه بیست و هشتم مهر 1400
مدیریت پژوهشی و فناوری

مدیریت پژوهشی و فناوری


سازمان صنعت معدن و تجارت

عناوين نيازهاي پژوهشي سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم در سال 1397
اولويتهاي پژوهشي مربوط به حوزه صنعت
  1. مطالعات شناخت و رفع گلوگاه و موانع توسعه صنعتی ومعدنی استان قم با توجه به مطالعات آمایش استان قم
  2. مطالعات شناخت فرصتهای توسعه صنعتی و معدنی در سطح بخش با توجه به مطالعات آمایش استان قم
  3. مطالعات راهبردی برای ارائه برنامه و خط مشی های افزایش بهره وری در سطح بخش صنعت ومعدن استان قم
  4. انجام تحقیقات كاربردي در جهت كاهش مصرف انرژي در واحدهاي تولیدي استان
  5. بررسي دلايل و مشکلات مربوط به صادرات کالاهای دانش بنیان در استان
  6. آسیب شناسی و بررسی موانع احداث صنایع کوچک و کارگاهی در نزدیکی روستاهای استان قم
  7. بررسی تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت تمام شده محصولات صنعتی و نیز قدرت رقابت آنها در بازار های بین المللی
  8. مطالعه و بررسی روشهای تامین مالی خارج از سیستم تسهیلات دولتی در بین صنایع استان قم
  9. مطالعه و ارایه راهکارهای تجمیع سرمایه های خرد در راستای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی
  10. بررسی ضرورت , امکان و مکانیابی ایجاد شهرک تخصصی صنایع کانی غیر فلزی در استان قم
  11. بررسی راه­کارهای کاهش مصرف گاز در کوره­های مخصوص پخت آجر
  12. امکان سنجی ومقایسه اقتصادی و فنی استفاده از انرژیهای نو در شهرکهای صنعتی استان قم (مطالعه موردی شهرک صنعتی شکوهیه)
  13. مطالعه در خصوص استفاده از منابع گازی سراجه و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان
  14. تهیه مدل ساده و بومی جهت بررسی و تعیین اولویتهای سرمایه گذاری در سطح استان با توجه به نقاط قوت(نزدیکی به مرکز-بازار مصرف بزرگ و..) و ضعف(کمبود نیروی کار ساده -کمبود آب و..) در استان (ترجیحا تهیه مدل نرم افزاری
  15. بررسی علل کمبود نیروی کار(ساده -فنی و متخصص) در سطح استان و راهکارهایی جهت رفع این معضل
  16. مطالعه در خصوص استفاده بهینه از ظرفیتها و پتانسیلهای استان قم(مانند حوزه علمیه-مراجع عظام تقلید-جامعه المصطفی و.....)در جهت تقویت فرهنگ کار,ایجاد و توسعه بازار مصرف کالاهای داخلی و توسعه صادرات و.....
  17. عارضه یابی و ارتقاء بهره وری در واحد های تولیدی منتخب استان
  اولويتهاي پژوهشي مربوط به حوزه معادن و صنايع معدني:
  1. شناسایيراهكارهايافزایش راندمانواحدهايتولیدي و معادن  سنگساختمانيدراستانقم
  2. طرحهاي پژوهشي با رويكرد تكميل زنجيره ارزش صنايع معدني، بهره وري مصرف انـرژي و مـواد و مصـرف آب در صنايع معدني،
  3. استحصال عناصر نادر خاكي در باطله هاي معدني با هدف تجاريسازي،
  4.  بررسي و آسيب شناسي صادرات در حوزة معـدن بـا هـدف تعيـين مصـاديق مـواد خـام و توسـعه صـادرات مواد معدني با ارزش افزوده
  5. بررسي ماشين آلات معدني موجود در معادن استان با رويكرد تجهيز و نوسازي معادن، امكان سـنجي مـواد معـدني با رويكرد كانه آرايي (پرعيارسازي) ذخاير معادن متروكه و دپوهاي معدني و ذخاير معادن كم عيار
  6. مديريت ضايعات، سرباره ها و باطله هاي معادن و واحدهاي معدني و پساب موجود در سد باطلـه در معـادن با هدف استحصال مواد معدني و يا توليدات با ارزش و يا بهينه سازي در مصرف
  7. مديريت و بهينه سازي مصرف انرژي با هدف توجيه پذيري اجراي آن در حوزه معادن
  8. بررسي روش هاي نوين در اكتشاف، استخراج و فرآوري مواد معدني با هدف انتقال دانش فني، بومي سازي و توسعه پايدار.
  9. بررسي نحوه بريكت سازي از سنگ منگنز ونارچ
  10. بررسی و امکان­سنجی کاربرد سنگ زئولیت در زمینه­های مرتبط با تصفیه­ی آب­ها و پساب­ها و کشاورزی
  11. بررسی و امکان­سنجی تبدیل سنگ­معدن زئولیت با فرآیند اعمال حرارتی به زئولیت با درجه­ی کریستالی بالاتر به منظور کاربرد جذبی و کاتالیستی در صنایع نفت و پتروشیمی
  12. مطالعه بازار منگنز با عيار30-21% جهت صادرات محصولات توليدي معدن منگنز ونارچ
  13. بررسي پرعيار سازي ، افزايش درجه خلوص و مطالعات بازار خاك سرخ با مشخصات كيفي معدن ونارچ
  14. بهينه سازي شبكه تصويه و هواي فشرده در معادن منگنز ايران
  15. برررسي نحوه تهيه تتراكسيد منگنز از كانسنگ منگنز
  16.  امکان سنجی ,مکان یابی و برسی ایجاد شهرک صنعتی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی با نگاه ویژه به عقیق در استان قم
 اولويتهاي پژوهشي مربوط به حوزه تجارت
  1. بررسی بازرهای صادراتی سنگهای تزئینی فرآوری شده استان قم
  2. چگونگي توسعه بازار محصولات تولیدی استان   براي 10 کالای برتر صادراتي .
  3. مهمترین معیار ها و شاخص ها در انتخاب کانال توزیع  در صادرات فرش دستباف استان قم به کشور چین
  4. مشکلات توزیع مویرگی کالاي توليدي ساخت شركتهاي استان قم در بازار هاي هدف
  5. بررسي شيوه هاي استفاده از ظرفيت طلبه هاي خارجي حوزه علميه در برقراري ارتباط در جهت توسعه صادرات استان
  6. بازار شناسي و شناسايي بازارهاي هدف كالاهاي  تولیدی و صادراتي استان قم
  7. بررسي توجيه فني و اقتصادي و همچنين  ارائه مدل اوليه ايجاد بارانداز كالا در استان قم(فاز 2)
  8. بررسي و برآورد ميزان سهم صـادرات نـرم افـزار های علوم اسلامی استان قم  از صـادرات غيرنفتـي، شناسـايي و ارائـه روشـهاي توسعه صادرات نرم افزار علوم اسلامی استان قم 
  9. مطالعات مرتبط با پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، آثار پیامدها و راهکارها در بخش صنعت ومعدن استان
  10. بررسي نيازهاي زائرين كشورهاي عربي در سفر به استان قم جهت توليد محصولات مورد نياز آنها
  11. راهکارهای بازاریابی و صادرات سنگهای عقیق به یکی از کشور های : آمریکا ،هنگ کنگ، بلژیک، تایلند، چین، آلمان
  12. بازاریابی و توسعه صادرات سوهان به یکی از کشور های هدف صادراتی  : عراق ،افغانستان ،پاکستان ،آذربایجان،ترکمنستان ،امارات ،آلمان ،انگلستان ،استرالیا،تاجیکستان بحرین
  13.   راهكاراهاي افزايش صادرات کفش استان به كشور افغانستان و چگونگي رقابت با کشورهای چين و تركيه
 اولويتهاي پژوهشي مربوط به حوزه فرش دستباف
  1. ضرورت دارد علاوه بر بررسی راهکارهای مختلف پیشرفت هنرصنعت فرش دستباف قم , باتوجه به مباحث آینده پژوهی نحوه مدیریت وبهره برداری از نمایشگاه احداثی فرش دستباف قم که یکی از راهکارهای افزایش جذب مشتری وفروش می باشد بصورت علمی وتخصصی تبیین ودر اختیار جامعه فرش استان قرار گیرد.
  2. اجرای فاز دوم پروژه تحقیقاتی آسیب شناسی وبررسی پتانسیل های توسعه مشاغل خانگی در استان قم با رویکرد تجاری ومطالعه موردی فرش دستباف
اولويتهاي پژوهشي مربوط به حوزه نظارت و بازرسی
  1. آشنایی با روشهای بازرسی و نظارت در کشورهای پیشرفته و راهکارهای مطابقت سازی با آنها
  2.   بررسی نقاط ضعف و آسیبهای موجود در امر بازرسی و نظارت از واحدهای اقتصادی استان قم و راههای اصلاح آن
  3.  بررسی محاسن و معایب قیمت‌گذاری بر روی محصولات، توسط شرکتهای تولیدی
  4.  طبقه بندی کالاهای قاچاق موجود در استان قم بر مبنای ارزش ریالی، درجه اهمیت و اولویت بندی آنها
  5. شناسایی "عوامل اصلی ورود کالاهای قاچاق" به استان قم و راه های برون رفت از آن
  6.  آسیب شناسی "صنعت تولید و صادرات کفش" در استان قم و تأثیرات قاچاق بر روند افزایش آن
  7.  مدیریت "برندسازی" در استان قم و نقش آن بر کاهش قاچاق ورودی
  8.  بررسی "مشکلات واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی" در استان قم و رابطه آن با افزایش قاچاق
  9.  "سبک زندگی و الگوی مصرف" در استان قم و رابطه آن با مصرف کالای قاچاق
  10.  بررسی میزان تأثیر قاچاق بر  ورشکستگی صنایع استان قم و بیکاری جوانان
  11.  آسیب شناسی " نظام ساماندهی صنوف " در استان قم
  12.  بررسی دلایل اصلی بالا بودن "هزینه تمام شده کالا" در ایران و روشهای اصلاح آن
  13.  بررسی نقش  فرهنگ سازی، رسانه های جمعی و تریبونهای عمومی در میزان اقبال مردم به مصرف کالاهای داخلی و مبارزه با پدیده قاچاق
  14.  بررسی نحوه ایجاد نظام تناسب "جرم و مجازات" در جرایم موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  15.  بررسی راهکارهای افزایش رقابت‌پذیری در تولیدات داخل و میزان تأثیر آن بر ورود کالاهای خارجی
 اولويتهاي پژوهشي مربوط به حوزه  اصناف
  1. بررسی تاثیر جهانی سازی تجارت بر اصنافاستان قم
  2. نقش اصناف در اقتصاد استانی
  3. بررسی راهکارهای تقویت جایگاه تشکل های صنفی (اتاق های اصناف و اتحادیه های صنفی) در امر تصمیم سازی و تصمیم گیری های تجاری و اقتصادی استان
  4. مدیریت بهینه مصرف انرژی در صنوف تولیدی استان (به تفکیک اصناف مختلف)
  5. طراحی الگوی بازرسی و نظارت الکترونیکی بر صنوف
  6. نقش تشکل های صنفی (اتحادیه، اتاق های اصناف شهرستان ها، اتاق اصناف کشور، انجمن های اسلامی، بسیج اصناف و ...) در تنظیم بازار
  7. بررسی زنجیره ارزش اصناف (به تفکیک رسته های صنفی)